Het verhaal achter het project

Odoo • Image et Texte

Het ontstaan


Toen de sluiting van de restaurants werd aangekondigd, ging een team van ondernemende studenten van de UCLouvain aan de slag om restauranthouders te helpen. Zij lanceerden het initiatief "Aide aux restaurateurs #Covid19" in de vorm van een Facebookgroep die nu meer dan 52.000 leden telt en al meer dan 500 restauranthouders of groothandelaars heeft geholpen.

Maar daar wilden ze het niet bij laten. Ze begrepen dat er een verlangen bestond om kleine Belgische bedrijven te helpen en de manier waarop mensen consumeren te veranderen, met name door lokaal te gaan. 

Het project


Zo ontstond het idee van "La Vitrine Locale" in het brein van Pierre Peckel, een 25-jarige student aan de UCLouvain en gepassioneerd door het ondernemerschap. 

Na enkele dagen onderzoek lanceerde hij "La Vitrine Locale", een lokale e-commercesite die artikelen aanbiedt van Belgische producenten en ambachtslui. Zijn voornaamste doel was kleine ondernemers te helpen die niet altijd over de middelen beschikken om hun activiteiten te digitaliseren. 

Gourmetdozen

Sinds twee jaar draait La Vitrine Locale op volle toeren dankzij de populariteit van de 100% Belgische aperitiefverpakkingen. Een echt succes, vooral voor teambuildings van bedrijven tijdens de gezondheidscrisis! 🍻​

Maar toen die periode voorbij was, moesten we onszelf opnieuw uitvinden. Toen deed zich een nieuwe kans voor: een bedrijf nam contact met ons op om zijn werknemers originele geschenken aan te bieden. Een verzoek dat ons inspireerde... en waaruit de Boxes Gourmandes ontstonden die jullie vandaag kennen. 🎁 ​

Van gezelligheid op afstand tot relatiegeschenken, La Vitrine Locale blijft de lokale economie steunen met authentieke Belgische producten, altijd met dezelfde passie en zin voor vernieuwing. ​


Het team

🖤 In 2024 gaat Thibault, een bedrijfsontwikkelaar, het avontuur aan. Met zijn gedrevenheid en talent voor onderhandelen is hij klaar voor elke uitdaging die op zijn pad komt. 🚀​

💛 In maart 2025 voegde Marie zich bij het team om de communicatie te verzorgen. Met een passie voor rake boodschappen en creatieve ideeën helpt zij La Vitrine Locale uit te blinken door middel van innovatieve campagnes en een sterke positionering.

❤️Samen met Pierre vormen ze een team dat elkaar aanvult en dezelfde ambitie deelt: de lokale economie ondersteunen en authentieke producten aanbieden via hun gourmetboxen.  

En dit is nog maar het begin...